Page 20 - 1267898952-mayis-2018-dergisi.compressed
P. 20
YOYAV’lılar, Çubuk’taki Doğal Bahçem’de kahvaltıda.
bineğine binen bir kişiye yardım etmeğe kadar, her “Ey Ademoğlu! Günün evvelinde benim için
yapılanı, her eklemin şükrünü eda eden bir sadaka dört rekat namaz kıl ki, ben de günün sonunda seni
kabul eden bir dinin mensupları bu kuralları yaşasa kollayayım.” buyurulmuştur.
ve uygulasalar, dünya cennet olur. Bu din insanların Üçüncü Derecesi: Kuşluk namazını sekiz veya
birbirine yardımı ve yardım neticesi oluşan sevgi on iki rekat olarak kılmaktır.
bağlarını kuvvetlendirmekte, Allah bu şekilde rı-
zasının ferd ve içtimaî planda Kendisine kullukta Hazret-i Aişe (r.anha)’den rivayete göre Resûl-i
yattığını ve kulluğun fert ve toplum hâlinde insan Ekrem (s.a.v.), Kuşluk namazını ikişer ikişer dört re-
hayatının saadet vâsıtası olduğunu bize Resûlü kat olarak kılar, (bazen) dilediğince de arttırırdı.
vâsıtasıyla haber vermektedir. Ebû Zer (r.a.)’den rivayet edildiğine göre Re-
Kuşluk namazı, kuşluk vaktinde kılınır. Kuşluk sûl-i Ekrem (s.a.v.) şöyle buyurdu:
vakti, güneşin doğmasından itibaren şer’î günün “Her birinizin her bir eklemi için günde bir sa-
dörtte biri kadarki bir zamanın geçmesiyle başlayan daka vermesi gerekir. İşte bu sebeple her tesbîh bir
vakte denir. Şer’î gün, Fecr-i sadığın doğmasından sadaka, her tahmîd bir sadaka, her tehlîl (lâ ilâhe
(imsâktan) başlayıp güneşin batmasına kadar de- illallah demek) bir sadaka, her tekbîr bir sadaka,
vam eden güne denir. Örfî gün ise, güneşin doğ- iyiliği tavsiye etmek sadaka, kötülükten sakındır-
masından başlayıp batmasına kadar devam eden mak sadakadır. Kuşluk vakti kılınan iki rekat namaz
gündür. Şer’î gün, imsâktan başladığı için örfî gün- bunların yerini tutar.”
den bir saat kırk beş dakika daha uzundur. Kuşluk Bu hadîs-i şerîfin mânası çok kapsamlıdır. Bu
namazı için en uygun zaman, günün yükselmeye sebeple Riyâzü’s-sâlihîn’de “Hayır Yollarının Sayı-
başladığı, deve yavrularının artık sıcaktan gezemez sızlığı” bahsi ile “Kuşluk Namazının Fazîleti” konu-
olduğu zamandır. larında da zikredilmiştir.
Nitekim bir hadîs-i şerîfte: “Kuşluk namazı, Mealleri arz edilen hadîs-i şerîfler, bize önce
deve yavrusunun ayakları sıcaktan kızdığı zaman- Cenâb-ı Hakk’ın lütfettiği sağlık nimetini hatırlat-
dır.” buyurulur. makta ve bu nimetlerden sadece birinden, vücudun
Duhâ (kuşluk) namazı dediğimiz nâfile namaz hareketini, eğilip doğrulmasını, oturup kalkmasını
bu andan itibaren kılınır. Zevâl vaktine yarım saat sağlayan eklemlerden söz etmekte ve bunların
kalıncaya kadar devam eder. İki rekattan on rekata şükrünün, her gün her eklem sayısınca bir sadaka,
kadar kılınır. yani her gün 360 sadaka vermek olduğunu belirt-
Kuşluk namazının üç derecesi vardır: mektedir.
Birinci Derecesi: Kuşluk namazının en az mik- İnsanın mala pek düşkün olduğunu bilen Pey-
tarı, iki rekattır ve insanoğlunun her bir eklemine gamber Efendimiz (s.a.v.), onun her gün sadece
karşılık, vermesi gereken sadakanın yerini tutar. eklemleri için bu kadar sadaka veremeyeceğini
Allah Teâlâ’nın, her organı, her eklemi sağlıklı kıl- düşünmüş ve bu görevin maddî bir ödeme yapma-
ması, büyük bir nimettir. Ve O’na hamd edilmesini dan da yapılabileceğini hatırlatmak maksadıyla her
gerektirir. Ebû Zer (r.a.)’den rivayete göre Resûl-i tesbîhin yani sübhânallâh demenin, her tahmîdin
Ekrem (s.a.v.) Efendimiz şöyle buyurur: yani elhamdülillâh demenin, her tehlîlin yani lâ ilâhe
“Bir kimse kuşluk namazının iki rekatına devam illallâh demenin ve her tekbîrin yani Allâhu ekber
etse, günahları deniz köpüğü kadar çok olsa bile af- demenin birer sadaka olduğunu söylemiştir.
folunur.” “İyiliği Emir Kötülükten Nehiy” bahsi ile “Hayır
İkinci Derecesi: Kuşluk namazını dört rekat Yollarının Sayısızlığı” konularında birçok hadîsin
olarak kılmaktır. Bu konuyla ilgili olarak bir kudsî ışığında geniş bir şekilde açıklandığı üzere, Pey-
hadîste: gamber Efendimiz (s.a.v.) sevap kazanmanın pek
18 19