Page 33 - 4322765931-tiras-ocak-2018.compressed
P. 33

Toplantıya katılanlardan başka bir grup.

          rektiğini  vurgulamak  için  güzel  bir  özlü  sözümüz   4  Dr. Mehmet Derviş Kuntman, Derviş Bey, Bir tabur Tabibinin
          vardır,  “Marifet  iltifata  tabidir”  diye.  Kilisli  Muallim   Harp Hatıraları, s. 13.
          Rif’at, Türk dili, tarihi, kültürü hakkında olağanüstü   5  Türk İstiklal Harbin IV, Güney Cephesi, Genelkurmay Basımevi,
          marifetler  göstermiştir.  Peki,  toplumumuzun  ilgili   Ankara 1966, s. 49.
          kesimlerinden yeterli iltifatı almış mıdır? Maalesef   6
          hayır!  Oysa,  bu  tür  marifetlere  iltifat  edilecek  ki,     Yaşar  Akbıyık,  Millî  Mücadelede  Güney  Cephesi  (Maraş),
          gençler örnek alarak benzer çalışmalarını, gayret-  Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1990, s. 38-39.
          lerini şevk içerisinde yapabilsinler.           7   Başbakanlık  Osmanlı  Arşivi,  Dahiliye  Nezareti,  Kalem-i
             Umarım ve temenni ederim ki; bundan böyle      Mahsus Müdiriyeti, Nr. 50-1166, Lef 8 ve 9.
          başta üniversitelerimiz, yazılı ve görsel basınımız   8   Doç.  Dr.  Mustafa  Budak,  Mütareke  Döneminde  Bir  Aydın-
          olmak üzere, ilgili kurum ve kuruluşlar, Kilisli Mual-  Halk İşbirliği: Kilis’in Türklüğü Osmanlı Hükümetine Bağlılığı
          lim Rif’at Bilge ve diğer fikir insanlarımızı hatırlarlar   Hakkında Muhtıra, İlmî Araştırmalar Dergisi 9. Sayı, İstanbul
          ve hakkettikleri ilgiyi gösterirler.              2000, s. 67-74.
             Hemşerim Kilisli Muallim Rif’at Bilge ile gurur   9  Üçokların Gök Han Oğulları koluna bağlı olup, alâmet olarak
          duyuyor ve O’nu bir kez daha rahmetle ve şükranla   sungur/akdoğan  kuşunu  kullanırlardı.  “Nâmuslu  ve  ünü
          anıyorum.                                         uzaklara yayılmış” manâsına gelen “Çavuldur” kelimesi bazı
             Bu güzel ve anlamlı toplantı için sayın başkan   kaynaklarda “Çavundur” şeklinde geçer. Çavuldur boyu, 10.
                                                            yüzyılda diğer Oğuz boylarıyla birlikte yurtlarından Mangışlak/
          İbrahim  Ateş  Beyefendi’nin  şahsında,  Yoksullara   Siyahkûh  Yarımadasına  göç  etti.  Bir  kısım  Çavuldur
          Yardım  ve  Eğitim  Vakfı  Yönetim  Kuruluna,  emeği   mensubu,  Mangışlak’ta  kalırken,  bir  kısmı  Selçuklular’la
          geçenlere teşekkürlerimi arz ediyorum.            birlikte  Anadolu’ya  geldi.  Bunlardan  Emir  Çavuldur,  Sultan
             Beni sabırla dinlediğiniz için teşekkür eder, en   Alparslan’ın; Çavuldur Caka da Danişmend Gâzi’nin Anadolu
          derin saygılarımı sunarım.                        fetihlerine  komutan  olarak  iştirak  ettiler.  Bu  akınlarla  gelen
                                                            Çavuldurlardan  Anadolu’ya  gelip  yerleşenler  de  oldu.
            Dipnotlar                                       Çavundur  Boyu’nun  Sembolleri;  Tevarih-i  Ali  Selçuk’ta
          1  Abdullah Bakır, Selçuk-nâme İndeksli Tıpkı Basım Yazıcızade   ,  Cami’ü’t  Tevarih’te   ,  Divan-u  Lügat’it  Türk’te
           Ali, Ankara 2014, s. 11.                         şeklinde gösterilmiştir.

          2  Prof. Dr. Feridun Nafiz Uzluk, Selçuklu Tarihi III, TTK Ankara   10   Başbakanlık  Osmanlı  Arşivi,  Dahiliye  Nezareti,  Kalem-i
           1952, s. VII.                                    Mahsus Müdüriyeti, Nr. 50-2/9, lef 8.
          3   Meclis-i  Meb’usan  Zabıt  Cerideleri,  IV.  Dönem,  İçtimâ-ı   11  Dahiliye Nezareti Kalem-i Müdüriyetinden Hariciye Nezaretine
           Fevkalâde  Senesi,  Cilt  I,  On  Birinci  İnikad,  17  Şubat  1336
           (1920).  “Ahd-ı  Millî  Beyannamesi  «Umumen  ve  müttfikan   gönderilen 5 Nisan 1335 tarihli tezkire.- BOA, DH – KMS, Nr.
           kabul edilmiştir».” s. 143-146 - Ecz. İbrahim Beşe, Osmanlı   51-2/9.- Dahiliye Nezareti Kalem-i Müdüriyetinden Sadaret’e
           Meclis-i Meb’usanı Halep ve Ayıntap Meb’usları, 2017, Kilis   gönderilen 21 Mayıs 1335 tarihli tezkire.- BOA, DH – KMS,
           Kültür Derneği Genel Merkezi Yayınları No: 26, s. 207-234.   Nr. 51-2/9.

 30                                                                                                  31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36