Page 31 - 4322765931-tiras-ocak-2018.compressed
P. 31

Toplantıya katılanlardan bir grup.

          konuşması,  birçok  fıkra  ve  nükteleriyle  mecliste   O  karanlık  günlere,  I.  Dünya  Savaşı  sonuna
          bulunanları kendinden geçirirdi.”               gelindiğinde, 30 Ekim 1918’de imzalanan Mondros
             Burada iki hususa dikkat çekmek isterim; birin-  Mütarekesi ile vatanımız itilaf devletlerinin işgaline
          cisi Abdurrahman Hulusi Bey, son Osmanlı Meclis-i   uğramıştı. Bu bağlamda Kilis’te 27 Aralık 1918’de
          Meb’usanı’na Ayıntap Meb’usu  seçilmiş ve Misak-i   İngilizler tarafından işgal edilmişti. İşgalden hemen
                                     3
          Milli kararlarına imza atmış bir hemşerimizdir. İkin-  sonra  İngilizler,  Halep’te  22  Şubat  1919’da  çıkan
          ci  dikkate  değer  hususta;  yaklaşık  bir  asır  önce   bir  karışıklığı  bahane  ederek  Kilisli  aydın  ve  ileri
                                                                                            5
          hemşerilerimizin  kıt  imkânlarla  toplanmaları,  şiir,   gelenlerinden  16  kişiyi  tutuklamışlar ,  bölgedeki
          edebiyat, edebi sohbetler, müzik fasılları yapmaları   yiyecek maddelerine ve silahlara el koyarak, Kilis
          ile şimdiki gençliğin akıllı telefonları, tabletleri, bilgi-  halkını aç ve savunmasız bir halde bırakmışlardı.
          sayar oyunları ile hemhal olduklarını düşünürsek,   Bu  durum  karşısında  işgale  karşı  tepkilerini
          kuşaklar  arasındaki  kültür  ve  bilinç  farkı  ortaya   ortaya  koyan  Kilisliler,  İstanbul’daki  Kilisli  hem-
          çıkmış oluyor.                                  şerilerine  kendilerini  Kilis’in  vekili  tayin  ettiklerini
                                                                                                      6
             Doktor Mehmet Derviş Kuntman anılarına şöy-  bildiren  bir  telgraf  çekerek;  “milletin  geleceğinin
          le devam ediyor.                                karanlık olduğunu, savaştan sonra bazı azınlıkların
             “Ağabeyim  Abdurrahman  Hulusi  ve  Dr.  Kara   hayal peşinde koştuklarını, bu topraklarda Türkle-
          Rıfat’tan (Kardam) başka, Kilis’ten gelip İstanbul’da   rin  çoğunluk  halinde  yaşadıklarını”  belirterek,  altı
          tahsil gördükten sonra temayüz ederek nam salmış   yüz senedir milliyetini, dinini, geleneklerini koruyan
          bir de Kilisli Muallim Rif’at vardır. Muallim Rif’at, üç   Kilislilerin  bir  azınlığın  emrine  verilmesine  veya
                                                                                                   7
          dilin  -Arapça,  Türkçe,  Farsça-  bütün  inceliklerine   Araplara ilhakına karşı olunmasını istemişlerdi .
          vâkıf olmuş, uzun müddet muallimlik yaparak bir-    Bu  gelişmeden  sonra  harekete  geçen  arala-
          çok talebe yetiştirmiş, birçok eserler vermiş, bu me-  rında Kilisli Muallim Rif’at Bilge’nin de bulunduğu
          yanda Gülistan’ı da tercüme etmiş, Cumhuriyet’ten   İstanbul’daki Kilisliler adına, Darülfünun Müderris-
          sonra da Dil Kurumu’nda vazife almıştır.) Muallim   lerinden Necip Asım Yazıksız ile Dr. Rif’at Kardam,
          Rif’at  medresedeki  cuma  sohbetlerine  de  katılır,   Adliye  Müfettişlerinden  Niyazi  Tuna  Bey,  Birinci
          kendi yazdığı şiirleri okurdu. Aşağıdaki şu rubaîsi   Dava Vekili Abdurrahman Hulusi Bey, Medresetü’l-
          onun edebî kıymeti hakkında fikir vermeye kâfidir   kuzzat Müdürü Mehmet Bey’in imzaları ile bir muh-
          zannederim:                                     tıra hazırlamışlardır .
                                                                           8
          Ne adu’den hazerim var ne de dosttan gülerim,       Muhtırada;  “Kilis’in  Roma,  Müslüman  Arap,
          Ne gelirden kaderim var ne de giderden kederim.   Selçuklu  ve  Osmanlı  hâkimiyet  dönemlerindeki
          İstemem hizmet-i nadan ile olsam da müşir,      durumu  anlatılmış;  özellikle  Malazgirt’ten  sonra
          Kesb-i feyz-i şerefi, hazret-i Hak’tan dilerim. 4  Çavundur   adlı  bir  Türk  Emirinin  Maraş  civarını
                                                                   9
 28                                                                                                  29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36