Page 26 - 4322765931-tiras-ocak-2018.compressed
P. 26

Muallim Rif’at, Eserleri ve
                                                Hakkında Yapılan Yayınlar






                                       N. Yücel MUTLU
                                       Emekli Müsteşar Yardımcısı - YOYAV Onur Kurulu Üyesi





                 Değerli konuklar,                              Yukarıda  saydığımız  me’mûriyet  görevleri,
                 Filolog, Türk Dili ve Edebiyâtı’nın çok önemli   kendisinin anılmasına fazla bir değer katmamakla
            bir araştırmacısı, Kitâbiyât (ya’ni, bibliyografya) uz-  birlikte; onun asıl mümtâziyeti, emsaline göre üs-
            manı ve bir eğitimci olan Kilisli Muallim Rif’at Bilge,   tünlüğü ve kültür târihimizde anılmaya vesîle olan
            1874’de Halep Vilâyeti Halep Sancağı’nın Kilis ka-  tarafı; Türk dili, Türk kültürü ve Türk târihinin nâdir
            zâsında doğmuştur. İlk ve Rüşdiye tâhsilini Kilis’de   eserlerini ilim dünyasına kazandırma yolunda ger-
            yaptıktan sonra, başta Ulu Câmi’ İmâmı Ebûbekir   çekleştirdiği  çalışmalar  ve  bu  uğurdaki  gerçekten
            Vâhid Efendi olmak üzere, oranın tanınmış ulemâ-  verimli olan gayretleridir.
            sından ders gördü ve 1892’de Kilis Müftîsi Keçik-   İki  sene  önce  hatırlarsanız,  “Dîvân-ı  lügati’t-
            zâde  Abdurrahman  Efendi’den  icâzet  aldı.  Aynı   Türk ve Ali Emîrî Efendi” konusundaki hâtıralarını
            sene  İstanbul’a  gitti  ve  orada,  Dâru’l-muallimîn’e   anlatırken, başta Besim Atalay olmak üzere, bâzı
            (Erkek  Öğretmen  Okulu’na)  girdi.  Bu  okulun,  öğ-  kişilerin  Kilisli  Muallim  Rif’at  Bey’in  emekleri  ile
            retim düzeninde mevcûd olan âli (yüksek) kısmını   ortaya  çıkan  bu  esere  nasıl  sâhip  çıkıp  parsayı
            da tamamlayarak 1899’da me’zûn oldu. Kendisine   topladıklarını  dile  getirmiştim.  (Bu  arada,  Besim
            hayatı boyunca lâkap olan “muallim”lik mesleğine,   Atalay’ın, Mehmed Âkif’in İstiklâl Marşı şiirine, Tu-
            okulunu  bitirmeden  Unkapanı  Rüşdiyesi  Farsça   nalı Hilmi Bey ile birlikte nasıl karşı çıktıklarını da
            Muallimliği ile başladı. Bu görevine okulunu bitirin-  hatırlarsanız,  bu  zâtın  kişiliği  hakkındaki  olumsuz
            ce de devâm etti. Bundan sonra sırasıyla, Fevziye   kanâatinizi te’yid etmiş olursunuz.)
            Rüşdiyesi,  Dârü’l-muallimîn,  Üsküdar  İ’dâdisi-   Kilisli  Rif’at  Bey’in  Türk  kültürü  ile  ilgili  olan
            i,  Vefâ  İ’dâdisi,  İstanbul  ve  Kabataş  Sultânîleri,   bu  çalışmaları  ve  gayretleri,  “İstanbul’daki  vakıf
            Medresetü’l-kudât  (Kadı  yetiştiren  yüksek  okul),   kütüphânelerinin sînesinde olup da, asırlardan beri
            Gazi Osman Paşa Sultânisi, Dârü’l-muallimât (Kız   ilgilenilmediği  için  küflenen  kültür  mirâsını,  bir  bir
            Öğretmen Okulu)n’da “Arapça, Farsça, Türkçe, Tâ-  elden geçirme, adları unutulmuş olan müellifleri ve
            rih, Coğrafya, Aka’id (ya’ni, i’mân esasları), Cezâ   eserlerini  yeniden  gün  ışığına  çıkarma  yolunda,
            Hukuku, Ulûm-ı dîniyye (ya’ni, din bilgisi) derslerini   hayatının yarım yüzyılını harcamıştır” denebilir. He-
            verdi. Bu arada 1904’de girdiği Dârü’l-fünûn Hukuk   nüz Vefâ İ’dâdisi’nde muallim iken, böyle bir gayret
            Mektebi’ni  de,  1908’de  bitirdi.  Orta  öğretimdeki   içinde olduğunu fark eden üst makamlar, 1915’de,
            görevlerinden  sonra,  İstanbul  Dârü’l-fünûnu  İlâhi-  kendisini  henüz  kurulmuş  olan  “A’sâr-ı  İslâmiyye
            yât  ve  Edebiyât  Fakültelerinde  Arapça  Okutman-  ve Millîye Tedkik Encümeni”ne üye yapmışlar ve bu
            lığı görevine, 1946’daki emekliliğine kadar devâm   sûretle hevesini, üstün gayretini kamçılamışlardır.
            etti.  Sonrasında  Ankara’ya  yerleşti  ve  22  Şubat   Kezâ  aynı  sıralarda,  Kütüphâneler  Tedkik  Komis-
            1953’de, ya’ni bugünden 65 sene önce vefât etti.  yonu’na  da  üye  seçildi.  Bununla  da  yetinmeyip,
                Soyadı  kullanılmasının  yürürlüğe  girmediği   Topkapı  Sarayı’ndaki  kütüphânelerden  üçünün
            o  yıllarda,  Kilis’den  yetişenler  arasında  iki  Rif’at   tasnif  ve  kataloglarının  tanzimi  işini  de  kendisine
            vardır: Birisi, mesleği dolayısıyla ‘Doktor’ lâkabını   verdiler.
            kullanan Rif’at Kardam; diğeri de, yine mesleği do-  …..  Kilisli  Muallim  Rif’at’ın  kültürümüze  ve
            layısıyla ‘Muallim’ lâkabını kullanan Rif’at Bilge.  târihimize  bağlılığı,  o  kadar  yüksek  seviyededir

            24                                                                                                                                                                                                        25
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31