Page 11 - 1267898952-mayis-2018-dergisi.compressed
P. 11
Dînî Hayatın Dizaynında Hadîslerin Yeri
YOYAV’ın yürüte geldiği Kur’ânî Bir- dayanağı deneyimler ve deneyler, dînî
liktelik ve Dua Günü programlarının 19.su bilgilerin dayanağı da Kur’ân-ı Kerîm ve
4 Nisan 2018 Çarşamba günü 103 kişinin hadîs-i şerîflerdir. Dolayısıyla dinî dayanak
katılımıyla gerçekleştirildi. “Sabah-Akşam ve kaynakların ilki Kur’ân, ikincisi de ha-
Yapılacak Dualar” konulu broşürün dağı- distir. Bunun için her müslümanın Kur’ân-ı
tıldığı programda okunan 48 hatm-i şerîf, Kerîm’den sonra hadîs-i şerîflerin içeriğini
927 Yâsîn-i şerîf, 1116 Mülk-ü şerîf, 984 bilmesi gerekir.
Nebe-i şerîf, 1605 Feth-i şerîf, 388 bin Hz. Peygamber (s.a.v.)’in sözü, fiili,
İhlâs-ı şerîf, 800 bin Kelime-i Tevhîd, 949 Dr. İbrahim Ateş takrîri yani, sahâbenin yaptığını görüp
bin salavât-ı şerîfe, 913 bin Esma-ül Hüsna de reddetmediği hareket ve davranışları
ve muhtelif surelerin duasını yapıp sevabını din ve (kabul, takrîr ve tasvîbi), yaratılışı (fıtrî-fizyolojik
devlet büyükleri, şehîdler, gâzîler ve toplantıya ka- özellikleri) veya ahlakı ile ilgili intikal eden her türlü
tılanların isimlerini verdikleri yakınlarının ruhlarına bilgiye hadîs denir. Hadîslerle ifadesini bulan Mu-
bağışlayan Dr. İbrahim Ateş, yaptığı “Dînî Hayatın hammedî yol ve yönteme de sünnet denir. Başka
Dizaynında Hadîslerin Yeri” konulu kısa konuşma- bir ifadeyle sünnet, Hz. Peygamber (s.a.v.) tarafın-
da önemli açıklamalarda bulundu. Dr. Ateş özet dan izlenen yol haritası, tabiat hâline getirilen hayat
olarak şunları söyledi: tarzı, dünya ve ahiret tasavvuru demektir. Nitekim
“Kıymetli konuklar, değerli dostlar, sevgili kar- aşırıya kaçan talep ve iddialar karşısında sevgili
deşlerim! Peygamberimiz (s.a.v.)’in “Kim benim sünnetimden
İlkbaharın iyice hissedilir olduğu ve tabiatın yüz çevirirse benden değildir’’ mealindeki hadîs-i
yeniden yeşerip yüzümüze güldüğü böyle güzel şerîfi bu anlamdadır. Hadîs ile sünnetin yaygın ola-
bir zaman diliminde, sizlerle bir kere daha bir ara- rak birbirinin yerinde kullanıldığı da olmuştur.
ya gelip arz edeceğimiz hadîs-i şerîflerin estirdiği Hz. Peygamber (s.a.v.)’in kendisine bildirilen
huzur havasını birlikte teneffüs etmenin haz ve hu- vahyi açıklamasına ve uygulamasına sünnet,
zûru içinde hepinizi hürmet ve muhabbetle selamlı- bu bilgilerin sözlü ifadesine de hadîs denilmiştir.
yor, sünnet-i seniyyeye sarılan ve şefaat-i Resûlul- Kur’ân-ı Kerîm’in Nalh Suresi’nin: “… İnsanlara,
lâh’a nâil olan müstesnâ ve mutlu Müslümanlardan kendilerine indirileni açıklaman ve onların da (üze-
olmanızı diliyorum. Bugünkü Kur’ânî Birliktelik ve rinde) düşünmeleri için sana bu Kur’ân’ı indirdik.”
Dua Günü programı, dördüncü ayın dördüne denk mealindeki 44. ayeti bize hadîsin ve sünnetin
geldiği için, dört maddeli hadîs-i şerîflerden derle- hukukî alandaki yerini bildirmektedir. Çünkü Hz.
diğimiz yirmi dört hadîs-i şerîfi dilimizin döndüğü ve Peygamber (s.a.v.)’in söz ve fiilleri, ayetleri tefsir
vaktimizin el verdiği nispette açıklayarak, içerikle- eder. Zaten Haşr Suresi’nin: “… Peygamber size
rini sizlerle paylaşmaya çalışacağımız böylesine ne verdiyse onu alın, neyi de size yasakladıysa on-
manalı ve muhtevalı bir toplantıya teşrifinizden dan vazgeçin…” mealindeki 7. ayetin de bize sün-
dolayı hepinize hürmet ve muhabbetlerimizi arz netin hukukî otoritesini duyurmuştur. Aynı Surenin
ederek hoş geldiniz diyorum. 36. ayetinde de, Allah Resûlü’nün hüküm verdiği
Malumunuz olduğu üzere dünyevî bilgilerin bir konuda hiçbir müslümana tercih hakkı olmadığı
beyan buyurulmuştur.
8 9