Page 13 - 4322765931-tiras-ocak-2018.compressed
P. 13
yemeyip yedirmekte, bağışta, yardımda inanılması Buradaki dört kelime üzerinde durursak:
imkânsız davranışlarda bulunmaktadırlar. “Onlar gaybe inanırlar.” Gayb, imanın şartla-
Bizim inancımıza göre namaz, zekât farzdır. rındandır. Gayb, sözlükte görme duyusuyla algıla-
Mutlaka yerine getirilmesi lazım gelen ibadetlerdir. namayan şey demektir. Kelime (gayb), “duyuların
Müslümanlığımızın gereği imanımızdır. Kur’ân-ı kapsamına girmeyen gizli her şey” anlamında
Kerimde pek çok ayette infak tavsiyeden öte emre- kullanılır. Bir şeyin “gayb” oluşu, Allah’a göre değil
dilmiştir. İşte birkaç ayet “Onlar namazı kılanlar ve insanlara göredir. Zira Allah’ın ilminin dışında kalan
kendine verdiklerimizden infak ederler. İşte gerçek hiçbir şey yoktur. Dolayısıyla Allah’a, meleklere,
müminler bunlardır. Rableri katında onlar için dere- ahiret gününe, cennet ve cehenneme, kadere inan-
celer, bağışlanma ve üstün bir rızık vardır.” (Enfal, mak “gaybe iman” konuları arasındadır.
3,4) Namaz ve Zekât, İslam’ın en önemli şartların-
Kur’ân’da “Allah iyilik yapanları sever” deniyor. dandır. Namazsız, zekâtsız Müslümanlık olmaz.
Özellikle “sevdiğiniz şeylerden Allah yolunda har- Kılarsın, kılmazsın, zekât verirsin, vermezsin ama
camadıkça iyiliğe asla erişemezsiniz. Her ne har- kılmaz isen, zekât vermezsen günahkâr olursun.
carsanız Allah onu bilir.” (Âl-i İmrân, 92) ayeti infak İnkâr edersen kâfir olursun. Zekât vermezsen
konusunda müminleri teşvik etmiştir. Mesela Enes Müslüman olduğun sürece zorla alınır. Nitekim Hz.
b. Malik’in üvey babası Ebu Talha söz konusu ayeti Ebu Bekir döneminde zorla alınmıştır. İmanın ve İs-
işittiği zaman hemen Beyruha isimli bahçesini Allah lam’ın şartı olan Gayb’e inanma, namaz kılıp, zekât
yoluna bağışlamıştı. Efendimiz bu güzel davranış verme inanç ve ameller ile “kendilerine rızık olarak
karşısında “Bu kazandıran bir mal!” diye takdir- verdiğimizden de Allah yolunda harcarlar” aynı
lerini ifade etti ve bu bahçeyi Ebu Talha’nın kendi ayette olduğuna göre, yardım yapma, yardımlaşma
hısım ve akrabaları arasında pay etmesini istedi. imanî ve İslamî birer mecburiyettir. İşte yardımın,
Benim üzerinde ısrarla duracağım bir husus, yardımlaşmanın, bağışın, iyiliğin arka planında,
pek çok ayette namaz, zekat ve infak bir arada bu- insanın fıtratında olanın yanında bu ve benzeri
lunmasıdır. Namaz farz. Zekat farz ve aynı ayette ayetler vardır. Onun için Müslümanlar yardımı,
infak da yer almaktadır. Buradan infak etmenin yardımlaşmayı bir emir olarak görürler. Bakara Su-
bağışta bulunmanın değeri farzlar mertebesinde resi’nin 148 inci ayetinde de “… Öyleyse hayırlarda
olması lazım diye istidlal ediyorum yani sonucuna yarışınız…” dendiği için de hayırda yarışırlar.
varıyorum. Şimdi gelin El-Bakara Sure’sinin üçün- Allah, hayırda yarışanlardan olmayı nasip
cü ayetine bakalım: “Onlar gaybe inanırlar, namazı edip, Rabbimizden bir hidayet üzerinde bulunmayı
dost doğru kılarlar, kendilerine rızık olarak verdiği- ve kurtuluşa erenlerden eylesin… Âmin. Selam ve
mizden de Allah yolunda harcarlar.’’ dua ile…
Seminere katılanlardan bir grup.
10 11