Page 17 - 4322765931-tiras-ocak-2018.compressed
P. 17

Kısaca  erdem,  başkalarının  iyilik  ve  mutlulu-  A) Hikmet
          ğunu, kendi kişisel çıkarlarına tercih etmektir. Tek   Hikmet:  İnsanın  iyi  ahlâk  sahibi  olması  için
          kelime ile erdem, diğerkâmlıktır.               temel erdemlerden biridir.  Hikmet, düşünme gücü-
             3. Hayatımızda Bir Tek Erdem Değil, Erdem-   nün bir erdemidir. Hikmet, akıl kuvvetinin itidal ölçü-
          ler Vardır                                      sünde olmasıdır. Hikmet, ihtiyarî fiillerin hepsinde
             Kâinatın öznesi olan insan başta olmak üzere,   kendisi ile sevap ve hatanın birbirinden ayrıldığı bir
          değişik varlıkların pek çok erdemi mevcut olduğu   nefis halidir. Buna göre, kişinin yetkinlik ve mutluluk
          gibi, erdem sahibi olması istenen çok sayıda kurum   derecelerini düşünce ve fikirleriyle kazanması için
          ve kuruluş da bulunmaktadır.                    aklını kullanması gerekir. Bu doğrultuda insan na-
             XI.  yüzyılın  ilk  yarısında  yaşayan  Farabi,  in-  zarî gücünü düzeltir ve buradan itidal üzere eylem-
          sanın tek başına mükemmelleşemeyeceğini ve bir   ler meydana gelirse, bu hikmet olarak tanımlanır.
          medeniyet  kuramayacağını;  kişinin  bir  medeniyet   İnsanı mutluluğa götürecek hikmet erdemi akıl ile
          boyutuna yükselmesi için erdemli bir topluluk ara-  ilişkilidir. Akıl gücü, insana özgü bir kabiliyettir, ger-
          sında, hem cinsleriyle birlikte, bir hukuk düzeni içe-  çek mutluluğu bilmek ve ona yönelmek için temel
          risinde yaşaması gerektiğini söylemektedir.     unsurdur. Akıl gücünün diğer iki ruhî yetenek üze-
             Erdemli kişilerin bir araya gelmesiyle erdemli   rinde etkili olup onları kontrolü altına alması hikmet
                                                                          9
          toplulukların  oluşacağını;  erdemli  toplulukların  bir   erdemini oluşturur .
          araya  gelmesiyle  erdemli  şehirlerin  tesis  edilece-  B) Cesaret
          ğini, erdemli şehirlerin bir araya gelerek kuracağı   Cesaret: Öfke/(gazap) gücünün terbiye edilip,
          devletin  de  erdemli  bir  devlet  olacağını  tasavvur   düzeltilmesi ile mutedil fiillerle kazanılan bir erdem-
          etmektedir.                                     dir. Cesaret, korkaklık/(Cebânet) ve atılganlık (aşırı
             XVII.  yüzyılda  yaşayan  Kınalızâde  Ali  Çelebi   öfke/tehevvür) arasındaki orta yoldur. Bunların her
          ise,  tesis  edilen  vakıf  külliyelerle  bir  şehir  mede-  ikisi de kendisinden kaçınılması gereken ruhi has-
          niyetine  ulaşılan  Kanuni  (1520-1566)  döneminde;   talıklardır. Korkaklıkta utanç, cesarette şeref vardır,
          Farabi’nin  düşlediği  erdemli  şehirlerin  ve  erdemli   insan  korku  ile  kaderden  kurtulamaz.  Şecaat;  ih-
          devletin kurulduğunu söylemektedir.             tiyaç  halinde  şiddet  ve  tehlikelere  karşı  yürümek
             Demek  ki,  insanın  ve  hayatın  gayesi  olan   hususunda  kalbin  yılmaması,  ölümü  küçümseyip,
          mutluluğu  elde  etmek  ve  bir  daha  kaybetmeden   korkmamasıdır.  Cesaret;  kalbin  kuvveti,  iradenin
          geliştirerek  ve  niteliklerini  yükselterek  onunla  bir-  metaneti olarak tanımlanmaktadır. İnsan bu erdem
          likte yaşamaya devam etmek için sadece insanın   ile korku ve elem gibi mutsuzluğa kaynaklık edecek
          erdemli  olması  yetmiyor;  evrenin  ve  onun  içeri-  olumsuzluklara  düşmekten  kurtulmaktadır.  Bu  ise
          sinde  bulunan  mevcudatın  da  bir  bütün  halinde   ancak istek ve iradenin akıl ve hikmet ile ilişkilendi-
          erdemlerle müzeyyen olması gerekiyor. Bu durum,   rilmesi ile mümkündür. Bu yönüyle cesaret erdemi,
          mutluluk için tek erdemin yeterli olmadığını, çevre-  bilgi  ile  eylemin  birlikteliğini  belirlemekte  ve  kişiyi
          mizi  kuşatan  erdemlerin  mevcudiyetini  gerekli  ve   erdemli  eylemlere  yöneltecek,  insana  mutluluğu
                                                                                                10
          hatta zorunlu kılmaktadır.                      kazandıracak bir melekenin adı olmaktadır .
             Ortaçağ filozoflarının belirlediği dört temel er-  C) İffet
          demi, İslâm âlimleri ve düşünürleri de benimsemiş-   İffet: İnsan, şehevî kuvvetini düzeltip terbiye
          lerdir. Bunlar; hikmet, şecaat, iffet ve adalettir. İs-  eder ve bunun neticesinde dinin çizdiği sınırın dı-
          lam ahlâkçıları “fezâil-i erbaa” veya “fezâil-i asliye”   şına  çıkmayan  mutedil  fiiller  meydana  gelirse  bu
          olarak tanımladıkları, hikmet, iffet, şecaat ve adalet   huy,  iffet  olarak  tanımlanır.  Ahlâkî  erdemlerin  en
          gibi bu dört temel erdem/(fazilet) üzerinde durmak-  önemlilerinden  birini  iffet  erdemi  oluşturmaktadır.
          tadırlar. Her erdemin; birisi ifrat (aşırı), diğeri tefrit   İffet, insanın yemek, içmek, gibi duyusal arzulara
          (azlık) olmak üzere iki düşmanı bulunmaktadır ve   ve nefsanî isteklere düşkünlük göstermemesi, her
          bunlar erdemsizliği (rezîleti) meydana getirmekte,   çeşit  lezzette  israf  ve  kısıntıdan  sakınmasının  iti-
          ahlâka aykırı sayılmaktadır.                    dal üzere olmasıdır. İffet erdemi insanın üç temel
             Gazâlî İhyâ’sında bu dörtlü tasnife benzer bir   ruhî  gücünden  ikincisinin,  dinin  ve  aklın  bildirdiği
          şekilde erdemleri ve erdemsizlikleri sınıflandırmak-  itidal  halinden  ortaya  çıkmaktadır .  Bu  güç  insa-
                                                                                         11
          ta;  hikmet,  iffet,  cesaret  ve  adaletten  oluşan  dört   nın hayatını sürdürmesi ve zaruri olan yeme-içme
          ana erdeme yer vermektedir . Akseki; bu dört temel   gibi ihtiyaçlarını gidermesi için zaruridir. Fakat bu
                                  8
          erdemi sırasıyla ele alarak şu şekilde açıklamalar   güç, akıl kudretinin etkisinden çıkması, maddî ilgi
          yapmaktadır:                                    ve  isteklere  yönelmesi  durumunda  mutsuzluğun

 14                                                                                                  15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22