Page 14 - 4322765931-tiras-ocak-2018.compressed
P. 14

Yardımda Yarışmak Erdemdir






                                      Dr. Nazif ÖZTÜRK
                                      Kültür Bakanlığı Eski Müsteşar Yardımcısı




                “İnsanın kendini ıslah etmesi erdemle, başka-  başlangıcından  beri,  toplum  ve  devlet  hayatında
            larını ıslah etmesi bilgi ile olur”. Konfüçyus   tartışılan  bir  konudur.  Ahlâkın  kaynağı  konusunda
                “Ölçülü  olmak  en  büyük  erdemdir.  Bilgelik   düşünce  tarihinde  birçok  farklı  nazariyeler  ortaya
            doğaya kulak vererek hakikati söylemek ve doğru   atılmıştır.  Beşeriyetin var olduğu günden beri iyi,
            olanı yapmaktır”. Heraklit                       kötü, erdem ve erdemsizlik mefhumuna dair insan-
                “Erdemlerin temeli, yükselme yolunda sürekli   lar arasında mutlaka bir değer hükmünün bulundu-
            bir çaba, bizzat kendi kendinle cenkleşme (nefsinle   ğu bilinmektedir. Bu açıdan erdem ve erdemsizlik
                                                             hissi,  insanlık  tarihi  kadar  eskidir.  İnsan,  tekâmül
            mücadele etme), daha büyük ve derin bir saflığa,   eden tarih içerisinde maddenin ötesinde bir takım
            bilgeliğe,  iyilik  ve  sevgiye  yönelik  doymak  bilmez   hakikatler olduğunu anlamış, fiiller ve eşya arasın-
            bir istektir”.  Goethe                           daki iyi ve kötüyü  hep tartışmıştır.
                                                                            1
                “Erdem; kendimize yapılmasını istediğimiz şey-
                                                                İnsanın  ve  yaşamın  amacı  nedir  sorusuna
            leri başkalarına yapmak, kendimize yapılmasını is-  ilk çağ filozofları “erdemdir” cevabını vermişlerdir.
            temediğimizi başkalarına da yapmamaktır”.  Kant  Erdem’in ne olduğu sualine ise, Sokrates “bilgidir”
                Giriş                                        derken; Platon erdemi “ruhun düzeni” olarak tanım-
                 Bir senteze ulaşmak üzere yapacağımız ana-  lar.
            lizlerin konu başlığı, üç ayrı kavramdan oluşmak-   Sokrates’e  göre  erdemli  bir  hayat  sürmenin
            tadır. Ele alacağımız herhangi bir sözcüğün kelime   tek yolu bu konularda bilgi sahibi olmaktır. Öyleyse
            karşılığı  ile  kavram  olarak  anlam  derinliği  aynı   bilgi, erdemdir. Sokrates’in bu hamlesi karşısında
            değildir. Sözcüklerin kelime karşılıkları yalın olarak   Platon, daha ileri bir adım atarak,  erdemli olmak
            lügatlerde  yer  alırken;  devreye  kavram  girdiğinde   için sadece ruhun düzenlenmiş olması yeterli de-
            yolumuz dinlerin emir ve yasak ilkelerine, felsefe-  ğildir; insanın devlet/toplum içinde doğru iş yapıyor
            nin fikrî yelpaze katmanlarına, ilim ve fikir üstatla-  olması da gerekir, diyecektir. Erdem’in tanımı konu-
            rının  düşünce  dünyasına,  filozofların  aklî  teorem-  sunda ayrı düşünseler de, her iki filozofun görüşü,
            lerinin  bitip-tükenmeyen  münakaşa  labirentlerinin   “mutluluk  yaşamın  temel  amacıdır  ve  mutluluğa
            dehlizlerine  kadar  uzayıp  gitmektedir.  Görüşler   ulaşmanın yolu erdemli olmaktan geçer” noktasına
            çoğaldıkça  ve  münakaşalar  arttıkça  ihtimaller  de   evrilecektir. Bu gelişim ve değişimden sonra, insa-
            çeşitlenmektedir. Ne, nasıl, niçin, niye soruları ve   nın ve yaşamın amacı nedir sorusunun cevabı artık
            akıl yürütmeler âdeta birbirini kovalamaktadır.   “mutluluktur”;  mutluluğa  ulaşmak  için  kuşkusuz
                Kavram olarak “yardım” ve “yarış” kısmen an-  erdemli olmak gerekir.
            laşılabilir gibi görülse de; büyük fırtınalar “erdem”   Erdem iyiliğin, iyilikse insanın ve toplumun en
            kavramı  etrafında  kopmaktadır.  Filozoflar  felsefe   yüksek  amacı  olan  mutluluğun  gerçekleşmesini
            tarihi boyunca “erdem” kavramına değişik anlamlar   sağlayacaktır.  Aristoteles’e  göre  iyi  olma  ya  da
            yüklemişlerdir.                                  mutluluk,  erdeme  uygun  etkinliklerle  elde  edile-
                Erdem; ahlakça övülen, iyi olma, alçak gönül-  bilecek  bir amaçtır. Mutluluk, bilgi  ile elde edilen,
            lülük, yiğitlik, doğruluk gibi niteliklerin genel adıdır.   erdemlerle yaşanan ahlâkî bir hayatla mümkündür.
            Ahlak,  hikmet,  fazilet  sözcükleriyle  birlikte  ya  da   Herkes, ahlâkî bakımdan iyi olanı istemektedir.
            bunların yerine kullanılmaktadır.                Herkes iyiyi ister. Fakat temel sorun, insanların iyi
                Erdem  veya  fazilet  kavramı,  felsefe  tarihinin   ad altında her istediğinin geçekten iyi olup olmadı-

            12                                                                                                                                                                                                        13
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19